Pitstop skolevægring

Vi tror på, at alle børn har ret til at gå i skole, og at alle børn ønsker, og har ret til, at være en del af et fællesskab.

Pitstop Pilely er en specialiseret indsats, der har til formål at hjælpe børn og unge, som kæmper med skolevægring og social isolation. Skolevægring er en kompleks problemstilling, som kan have mange årsager, herunder psykiske udfordringer, sociale vanskeligheder eller tidligere negative erfaringer med skolen. Vores erfaring viser, at disse børn ofte står overfor en langvarig proces, hvor de ikke kun skal finde tilbage til skolen, men også til deres sociale liv og trivsel. Hos Pitstop Pilely arbejder vi målrettet på at hjælpe eleverne med at genoprette deres skolegang og føle sig som en del af et fællesskab, der understøtter deres udvikling.

Vores indsatsområder

Pitstop Pilely tilbyder to primære indsatsområder: Pitstop Brobygning og Pitstop Skolevægring. Begge indsatsområder er designet til at støtte børn og familier, men de er rettet mod forskellige grader af skolevægring og isolation.

1 Pitstop Brobygning – For elever med kortere skolevægring

Pitstop Brobygning er målrettet de elever, der har været ude af skolen i en kortere periode og har brug for hjælp til at komme tilbage til undervisningen. Formålet er at skabe en tryg og tillidsfuld relation til barnet i hjemmet og gradvist indføre det i skolens hverdag. Vi arbejder tæt sammen med familien, og skolevægringskonsulenten kommer 3-5 gange om ugen for at støtte barnet i overgangen fra isolation til skolens fællesskab.

I Pitstop Brobygning fokuserer vi på:

  • At opbygge en stabil og tryg relation til barnet, som er fundamentet for al videre indsats.
  • At samarbejde med barnet om at identificere og sætte mål for tilbagevenden til skolen.
  • At tage små, men betydningsfulde skridt mod at få barnet tilbage i skolefællesskabet, hvilket kan inkludere besøg på skolen, deltagelse i undervisningen i kortere tid eller en gradvis opstart.

2 Pitstop Skolevægring – For elever med længerevarende skolevægring

Pitstop Skolevægring er en intensiv indsats rettet mod de elever, der har været ude af skolen i længere tid, og som ofte har isoleret sig hjemme uden kontakt til andre end deres nærmeste familie. Eleverne kan have svært ved at bryde ud af den isolation, de har været i, og deres forhold til skolen kan være præget af angst, mistrivsel eller tidligere nederlag.

I denne indsats arbejder vi meget tæt sammen med både barnet og familien for at skabe en gradvis og sikker tilbagevenden til skolen. Skolevægringskonsulenten kommer 10 timer om ugen for at støtte eleven i processen, og undervisningen foregår i hjemmet, indtil barnet er klar til at komme tilbage i skolefællesskabet. Vi anvender kreative undervisningsmetoder, der er tilpasset elevens behov, for at sikre, at barnet oplever succesoplevelser, der skaber fundamentet for at vende tilbage til skolen.

Fokus i Pitstop Skolevægring er:

  • At opbygge tillid og en tryg relation mellem barnet og skolevægringskonsulenten.
  • At skabe små, men effektive skridt mod at bryde isolation og få barnet til at føle sig tryg ved tanken om at komme tilbage i skolen.
  • At tilbyde undervisning i hjemmet, fysisk, digitalt eller på andre måder, som er tilpasset barnets behov, mens vi samtidig forbereder barnet på skolens hverdag.

Tretrinsplan for indsats

For begge indsatsområder – Pitstop Brobygning og Pitstop Skolevægring – anvender vi en struktureret tretrinsplan, der tager højde for barnets individuelle behov og progression. Planen giver både barnet, familien og skolen en klar ramme at arbejde ud fra, samtidig med at den er fleksibel og kan justeres i takt med barnets udvikling og behov.

1 Indslusning

Indslusning er den første fase, hvor målet er at opbygge en stærk og tryg relation mellem barnet og de professionelle i indsatsen. Dette sker gennem kontinuerlig kontakt med barnet i hjemmet og tæt samarbejde med familien.

  • Vi afholder planlægningsmøder med familien, hvor vi sammen laver en individuel plan for barnet.
  • Skolevægringskonsulenten etablerer kontakt med barnet, og der arbejdes med at opbygge en tryg relation, der kan fungere som fundamentet for videre arbejde.
  • Samarbejde med barnet om at sætte mål og ønsker for forløbet, så barnet selv er med til at forme sin egen vej tilbage til skolen.

2 Stabilisering

Når en tryg relation er opbygget, begynder vi at stabilisere barnets situation ved at introducere små skridt ud af hjemmet og mod skolen. Her er fokus på eksponering, så barnet langsomt vænner sig til at være uden for hjemmet og i kontakt med skolen.

  • Ture udenfor hjemmet med barnet, der kan inkludere ture til aktiviteter, lokalområdet eller andre støttende steder.
  • Besøg på skolen uden for åbningstid, som kan hjælpe barnet med at vænne sig til skolens fysiske rammer uden at skulle møde den fulde skoledag.
  • Gradvis opstart af undervisning i hjemmet eller digitalt, hvis barnet ikke er klar til fysisk tilstedeværelse i skolen.

3 Udslusning

Når barnet har opnået en vis stabilitet og tillid til både sig selv og de voksne, er det tid til at begynde at indsluse barnet i skolefællesskabet.

  • Møde med den kommende klasselærer og planlægning af, hvordan barnet langsomt kan blive en del af skolemiljøet.
  • Opstart i et skolevægringsklasselokale, hvor barnet kan deltage i undervisningen i et mindre og trygt miljø, før han eller hun bliver en del af den ordinære klasse.
  • Gradvis overgang til at deltage fuldt ud i skoleklassen og blive en del af fællesskabet.

Familieindsats

Skolevægring påvirker ikke kun barnet, men hele familien. Ofte står forældrene alene med de udfordringer, der følger med, og de kan have brug for støtte og rådgivning til at forstå og håndtere situationen. Derfor er det en central del af vores indsats at inddrage og støtte familierne gennem hele forløbet.

  • Forældrene får rådgivning og vejledning fra vores tilknyttede psykologer og familiebehandlere, som hjælper dem med at bryde fastlåste mønstre og skabe en bedre dynamik i hjemmet.
  • Vi hjælper familierne med at skabe forståelse for barnets udfordringer og giver dem konkrete redskaber til at støtte barnet i at finde tilbage til skolen.
  • Familieindsatsen er også med til at sikre, at forældrene ikke føler sig alene i processen og har et netværk af professionelle, der støtter dem.

 


 

Pitstop Pilely tilbyder en helhedsorienteret og individuel indsats, der tager udgangspunkt i barnets og familiens unikke situation. Gennem tætte samarbejder med både barnet og familien skaber vi en tryg og målrettet proces, der hjælper børn med skolevægring tilbage til skolen og et sundt socialt fællesskab. Vores fokus er at tilbyde fleksible, tilpassede løsninger, der sikrer både barnets trivsel og udvikling på lang sigt.